Why Theatre?! over de Nederlandse musical

Op dinsdag 7 mei organiseert de Universiteit Utrecht een discussieavond over de Nederlandse musical. Welke verhalen worden er op het podium over Nederland verteld? Kunnen we het grote aantal musicals over ‘typisch Nederlandse’ thema’s begrijpen als een zoektocht naar ‘de’ Nederlandse identiteit in een geglobaliseerde wereld? En wiens Nederland wordt er eigenlijk precies gerepresenteerd in deze musicals?

De oorspronkelijk Nederlandse musical maakt een grote bloei door. Musicals van Nederlandse bodem, zoals Soldaat van Oranje of Soof de musical, beleven grote successen. In dit rijke musicallandschap worden de afgelopen jaren opvallend veel musicals gemaakt over typisch Nederlandse onderwerpen. Van musicals gebaseerd op Nederlandse klassiekers (Ciske de Rat, Kruimeltje) of over beroemde artiesten (Hij Gelooft in Mij, Was getekend Annie M.G. Schmidt) tot musicals over de Nederlandse geschiedenis (Soldaat van Oranje, De Tweeling) en – kan het Nederlandser? – HEMA de Musical.

Dramaturg Jeroen van Wijhe opent de avond met een lezing waarin hij deze musicaltrend nader toelicht. Daarna voeren we een paneldiscussie met met musicalmakers Ulrike Bürger-Bruijs en Paul Eenens onder leiding van Bart Dieho.

Deze avond wordt georganiseerd naar aanleiding van de recente verschijning van het boek De Nederlandse musical: Emancipatie van een fenomeen onder redactie van Bart Dieho, Jeroen van Wijhe, Sanne Thierens en Sandra Verstappen. Dit is het eerste wetenschappelijk verantwoorde boek over de Nederlandse musical.


Over de gasten:

Bart Dieho (moderator) is auteur en redacteur van het boek De Nederlandse musical: Emancipatie van een fenomeen. Hij studeerde in 1977 af als theaterwetenschapper aan de Universiteit van Amsterdam en was daarna enige jaren freelance theaterdramaturg. Van 1980 tot 2013 was hij docent theaterdramaturgie aan de Universiteit Utrecht en initiatiefnemer van de database Theaterdramaturgie.Bank (nieuwe naam: Dramaturgy Database Universiteit Utrecht). Hij is auteur van Een voortdurend gesprek: De dialoog van de theaterdramaturg (2009) en co-auteur van meerdere boeken over theater, waaronder het in 2013 heruitgegeven Speloefeningen.

Jeroen van Wijhe is musicalspecialist. Hij studeerde af aan de MA Contemporary Theatre, Dance and Dramaturgy aan de Universiteit Utrecht. Momenteel is hij als Docent Dramaturgie verbonden aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten en schrijft hij recensies voor Theaterkrant.nl. Van Wijhe is co-auteur van het boek De Nederlandse musical: Emancipatie van een fenomeen.

Ulrike Bürger-Bruijs is eigenaar en directeur van musicalproductiebedrijf Cook a Dream. De afgelopen jaren was ze verantwoordelijk voor de artistieke ontwikkeling van vele Nederlandse musicals, zoals De Tweeling, Soof de musical, Waanzinnig gedroomd en Hij gelooft in mij. Daarvoor werkte ze onder andere bij de schouwburg in Essen, Disney (New York) en Stage Entertainment. Bürger-Bruijs studeerde communicatiewetenschappen, Duitse literatuur en dramaturgie.

Paul Eenens is regisseur en werkte in opdracht van onder andere M-Lab, Stage Entertainment, Koninklijk Theater Carré en het National Theatre London. Hij regisseerde de afgelopen jaren verschillende Nederlandse musicals, waaronder Was getekend: Annie M.G. Schmidt en Ciske de Rat. In 2019 won hij een Musical Award voor The Addams Family. Eenens volgde de opleiding Theater-, Film- en Televisiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht, met een specialisatie in (muziek)theater en toneel.

Why Theatre?! vindt plaats op dinsdag 7 mei van 20:00 tot 22:00 uur op Drift 21 in Utrecht.