Hoogste tijd voor een (wetenschappelijk verantwoord) boek dat de verdere emancipatie van de Nederlandse musical kan inspireren en aan een positieve beeldvorming daarvan kan bijdragen, vonden Bart Dieho, Sandra Verstappen, Jeroen van Wijhe en Sanne Thierens. Een boek waarin niet alleen het verleden wordt beschreven, maar ook de huidige stand van zaken, en waarin ook lijnen getrokken worden naar de toekomst van de Nederlands musical in nationale en internationale context. Samen schreven ze De Nederlandse musical – Emancipatie van een fenomeen, dat in januari 2019 gepubliceerd wordt.
Dit boek is onmisbaar voor beginnende en gevorderde musicalmakers (creatives, cast & crew, producenten, publiciteits- en marketingmedewerkers), agents en casting directors, theaterdirecties en programmeurs, musicaldocenten en musicalstudenten, betrokken pers en media, alle musical-, theater- en cultuurliefhebbers in Nederland. In vijf hoofdstukken wordt de Nederlandse musical vanuit verschillende elkaar aanvullende perspectieven belicht met als doel een degelijk en aantrekkelijk totaalbeeld te geven aan de lezer: geschiedenis (van Schmidt – Bannink tot heden, in context van de internationale musical), theorie (achtergrond van musical als vorm van muziektheater), dramaturgie (opbouw maakprocessen, rol van de producent), educatie (binnen en buiten scholen, musicalopleidingen) en kritiek (stand van de journalistiek en van wetenschappelijk onderzoek).
Tussen deze hoofdstukken door komen vijf ervaren musicalmakers aan het woord: Fred Boot, Ulrike Bürger-Bruijs, Henny Vrienten, Daniël Cohen en Paul Eenens. Zij geven hun visie op de Nederlandse musical, vanuit eigen discipline, specialisme en ervaring: produceren, componeren, schrijven en bewerken, en regisseren.